zz Poprzednie katechezy klasa 6

Szczęść Boże!
Jest czas bez szkoły, dużo czasu w domu, ale nie pozwól, by ten czas zmarnować. Zachęcam Cię do własnej edukacji, ale też rozwoju relacji z Panem Bogiem, a więc modlitwy.

 

Wigilia Ducha Świętego
Czwartek, 28 maja, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Duchu Święty, zapraszam Cię do mojego serca. Wejdź do moich myśli, oddal rozproszenia. Pomóż mi dobrze przeżyć ten czas katechezy. Otwórz moje serce na Słowo Boże, pomóż odkryć Twoje delikatne działanie. Przyjdź, Duchu Święty.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…

Podsumowane
Dzięki za podsumowanie materiału z poprzedniego tygodnia. Jeśli jednak tego nie zrobiłeś, powyżej jest link do poprzednich katechez – wejdź tam i nadrób zaległości.

Najczęstszą trudnością chyba było rozróżnić między Marią Magdaleną a Marią z Betanii. Maria Magdalena towarzyszyła Jezusowi i Apostołom, i no była tą, która pierwsza spotkała w Ewangelii Jezusa Zmartwychwstałego. A Maria z Betanii właściwie w Ewangelii jest tylko w Betanii, w swoim domu. Mieszkała ze swoim rodzeństwem Martą i Łazarzem, i właśnie tam obmyła Jezusowi nogi na pogrzeb.

Póki co, nikt się nie podjął dodatkowego zadania opisania/wymalowania/zaprezentowania jeszcze jednej postaci z Nowego Testamentu. Sprawa jest aktualna, i można jeszcze to uczynić i przysłać mi.

W temacie dzisiejszym
Małe pytanko: która z uroczystości chrześcijańskich jest największa?
Niektórzy od razu rzucają: Boże Narodzenie. Dla niewierzących niewątpliwie to największe święto chrześcijańskie, no bo tak przystrojone, i kolędy, które nawet poganin potrafi śpiewać.

Ale dla człowieka wierzącego: Przeczytaj: 1Kor 15,17
Urodził się każdy człowiek i tak na prawdę, wielkie urodziny można odprawić każdemu. Ale wielkich odkrywcom jesteśmy wdzięczni nie za to, że się urodzili, ale za to, czego dokonali. Jezus nas zbawił nie Swoim narodzeniem, ale Śmiercią i Zmartwychwstaniem. Tak, do tego potrzeba wiary. Ale kto to odkryje, nie ma wątpliwości, że to największe wydarzenie.

No, dobrze, a jakbyśmy mieli wypełnić całe podium, to jakie uroczystości byśmy umieścili? Chwila na zastanowienie…

Mamy jedną taką ciągle nie docenioną Uroczystość. Zwykle nam umyka jako jedna z niedziel, no bo zawsze jest w Niedzielę. A i tych zewnętrznych przygotowań też zbytnio nie widać. Gdzieniegdzie w Polsce przystrajano na ten czas okna na zielono, stąd nazwa Zielone Świątki. Wnosi bardzo dużo, bo daje Kogoś, kto cały czas nas wspiera w wierze. To Duch Święty, a uroczysty dzień na Jego cześć to Zesłanie Ducha Świętego. No i ta uroczystość jest na miejscu… drugim przed Bożym Narodzeniem. Ou, aż tak? Aż tak!

Każda z tych trzech uroczystości ma swoją wigilię. Dla wielu ludzi wigilia kojarzy się tylko z Bożym Narodzeniem. Tymczasem w liturgii znowu wigilie Zmartwychwstania i Zesłania Ducha Świętego nie mają sobie równych.

Co to w takim razie jest wigilia? Wigilia oznacza czuwanie, bardzo oczekiwanie na spełnienie. Kiedy wiemy, że to już za chwilę, i nie chcemy tego momentu przegapić. Czuwamy więc i trwamy na modlitwie.

Na modlitwie do Ducha Świętego szczególnie trwamy już przez 9 dni poprzedzających tą uroczystość, tak jak to czynili Apostołowie. Ale w wieczór poprzedzający jakby to nabierało większego tempa. Zwykle, przynajmniej w niektórych kościołach, organizuje się wspólną modlitwę. Zwykle organizują ją wspólnoty działające w parafii. Tak, bo wspólnoty, czyli grupy modlitewne czy podejmujące różne działania w parafii, są pomysłem Ducha Świętego. Boże Narodzenie szczególnie przeżywamy w rodzinie, Zmartwychwstanie w parafii, a Zesłanie Ducha Świętego we wspólnotach.

Zapisz teraz temat katechezy, a potem poniższy schemat:

   Narodzenie                 Zmartwychwstanie                  Zesłanie
       Pańskie                                   Pańskie                     Ducha Świętego

Wigilia Narodzenia                 Wigilia                                  Wigilia
       Pańskiego                         Paschalna                     Pentakostalna

         Rodzina                                  Parafia                             Wspólnota

Ou, chyba nam się pojawia jeszcze jakieś niezrozumiałe słowo. Wigilia Zesłania Ducha Świętego nazywa się jak: pentakostalna. Skąd taka nazwa? Pentakosta to Pięćdziesiątnica. 50 dzień od Zmartwychwstania. Żydzi też obchodzili Święto Pięćdziesiątnicy w 50 dniu od Paschy. To, że właśnie wtedy wstąpił na Apostołów Duch Święty, sprawiło, że to święto nabrało nowej, pięknej treści.

Zapiszmy sobie więc pod powyższym schematem znaczenia dwóch poznanych dziś terminów:

Wigilia – czuwanie
Pentakosta – Pięćdziesiątnica – dzień Zesłania Ducha Świętego

Modlitwa na zakończenie:
O co chcesz szczególnie poprosić Ducha Świętego? Może potrzebujesz któryś z 7 Jego darów (mądrość, rozum, rada, męstwo, umiejętność, pobożność, bojaźń Boża)? Może chcesz, by spotkanie z Nim przyniosło któryś z Jego szczególnych owoców (miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność, łagodność, opanowanie)? A może chcesz poprosić o mocniejszą wiarę albo nadzieję?
Poproś Ducha Świętego własnymi słowami a potem zaśpiewaj Mu:

 

 

Podsumowanie wiadomości o osobach z Nowego Testamentu
Czwartek, 21 maja, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Czas na sprawdzenie się i utrwalenie
Zgodnie z zapowiedzią, dziś czas na podsumowanie naszych wiadomości o osobach Nowego Testamentu, które omówiliśmy na katechezie. Po Apostołach nie było ich dużo. Czas więc na test utrwalający.

Test możesz wypełnić na dwa sposoby (wybierz jeden z nich):

Dla chętnych
Oczywiście lista osób z Nowego Testamentu nie wyczerpała się. Jeśli chcesz, możesz jedną z takich osób przedstawić na jednej całej stronie A4. Może być w formie opisu, wiersza, rysunku, grafiki… A jakie osoby jeszcze są? Nikodem, Zacheusz, Józef z Arymatei, Barnaba, Marek, Łukasz, Szczepan. Może też znajdziesz inną osobę, jednak zwróć uwagę, by była to osoba z wydarzeń z Ewangelii albo Dziejów Apostolskich a nie bohater przypowieści czy przytoczony przykład ze Starego Testamentu. Takie prace można mi wysyłać na maila (uzyskasz go pisząc test) albo na fb.

 

 

Apostoł narodów
Czwartek, 14 maja, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Alleluja! Jak się masz?
Czas się posuwa i wakacje coraz bliżej. Jak to będzie wyglądać? Rzeczywiście, sporo zagadek, tym bardziej, że tak wielu tęskni za… szkołą…

O ocenach
Zbliża się czas wywiadówki, więc troszkę o ocenach. Z aktywności troszkę nam się już uzbierało elementów, więc dzisiaj podsumowuję dotychczasową aktywność zdalną. Mieliśmy 5 formularzy aktywizacyjnych (Pasja Jezusa, Szymon Cyrenejczyk, Wielkanocna radość, Apostołka Apostołów, Przyjaciele Jezusa). Był jeszcze dodatkowy formularz dla tych, którzy weszli na katechezę w Wielkim Tygodniu. Rachunek prosty: w ilu formularzach wziąłeś udział, taką masz ocenę (za 6 – 6, za 5 – 5, za 4 – 4, za 3 – +3, za 2 – 3, za 1 – 2, za 0 – 1).
Jako że omówimy ostatnią postać, za tydzień podsumujemy sobie osoby, które spotkaliśmy na katechezach po Apostołach. Test utrwalający jest na ocenę. Będzie można korzystać ze swojego zeszytu, ale nie korzystamy z pomocy innych osób.

Na początek zagadka:
Kto to jest? Uznawany za Apostoła, znany bardziej niż wielu z Dwunastu, a jednak nie należał do Dwunastu?

Nie chodzi o Macieja z poprzedniej katechezy. Ale kogoś nam tu rzeczywiście baaardzo brakuje. Jeśli jeszcze nie wiesz, to podpowiedź masz w poniższych zdaniach:

Pierwsza litera: od tej litery rozpoczyna się imię, które Jezus nadał pierwszemu z Apostołów.
Druga litera: jest również drugą literą w obu imionach tej, którą nazwaliśmy Apostołką Apostołów.
Ostatnia litera jest pierwszą literą imienia przyjaciela Jezusa z Betanii.
Brakuje nam jeszcze trzeciej i czwartej litery. Ale nie mów, że jeszcze nie wiesz, kto to jest.

W poniższym formularzu nie zapomnij zatwierdzić to, co zapiszesz, przyciskiem „Prześlij”.

No, rzeczywiście, to imię na początku Dziejów Apostolskich jest inne, a potem jest to, pod którym go najbardziej znamy. Jest takie symboliczne miejsce, w którym to imię jest podmienione. Przeczytaj: Dz 13,1-9.

Zauważmy, że Jezus zmienił kiedyś imię Szymonowi na Piotr. To był znak wybrania i przemiany tego, kim jest. Podobnie tutaj, przyszedł czas na zmienienie swojej tożsamości. Ten człowiek już nie był niszczycielem chrześcijan, ale tym, który chrześcijaństwo budował.

Odtąd Dzieje Apostolskie skupiają się przede wszystkim na misji Pawła. Opisują, jak zdobywał kolejnych ludzi dla Chrystusa, jak podróżował, jak zakładał Kościoły w miejscach, gdzie ludzie uwierzyli. Rzeczywiście, to co zdobył Paweł, było zdumiewające.

Dlaczego Pan wybrał właśnie takiego człowieka?
Paweł był człowiekiem bardzo gorliwym i wiernym. Z wierności Bogu chciał robić porządek w świecie. To dlatego zabijał chrześcijan, bo uważał, że się sprzeciwiają Bogu, którego dotąd poznał na podstawie Starego Testamentu. Zdobył do tego staranne wykształcenie w szkole Gamaliela. Gdy Jezus do niego przemówił pod Damaszkiem, nadal był wierny i gorliwy. Teraz już wiedział, że chrześcijaństwo to nie wymysł ludzki, lecz prawdziwe spotkanie z Bogiem, który zbawia.

Przeczytaj: Flp 3,4-12

No, ale dlaczego znamy go jako Apostoła?

Apostoł znaczy wysłannik. Ktoś, kto został posłany, by głosić Ewangelię. Paweł miał do tego wielkie serce, ale też talent. Dlatego ten tytuł jak najbardziej się jemu należy. Jako, że dotarł do mnóstwa krajów, dlatego nazwany został Apostołem narodów.

Zapisz temat do zeszytu a następnie informacje o Macieju uzupełniając:

Święty Paweł Apostoł:
Z pochodzenia Żyd, ale miał też obywatelstwo rzymskie.
Gorliwy w wypełnianiu Bożych nakazów, wykształcony w szkole G.m.l..l. .
Nawrócony pod D.m.sz…m odtąd głosił Jezusa.
Głosząc Ewangelię dotarł do mnóstwa kr…w.
Zginął w Rzymie ścięty mieczem.

Modlitwa na zakończenie:
Od Pawła możemy uczyć się wielkiego zapału. Pomyśl, do czego brakuje Ci chęci. Powiedz dzisiaj o tym Panu Jezusowi. Pomódl się też o zapał w czytaniu, rozważaniu Słowa Bożego i dzieleniu się nim z innymi:

Panie Jezu, nasz Mistrzu i Nauczycielu, Ty zostałeś posłany przez Ojca, by dokonać dzieła zbawienia świata. Ty wybrałeś św. Pawła, Apostoła Narodów, aby zaniósł Ewangelię poganom. Przez jego wstawiennictwo prosimy Cię, Panie, o dar nawrócenia serca i gorliwej modlitwy, o łaskę uważnego słuchania Twego słowa i wprowadzania go w codzienne życie. Spraw, Najwyższy Pasterzu Kościoła, abyśmy zapaleni gorliwością apostolską św. Pawła odważnie włączyli się w dzieło nowej ewangelizacji i mocą Twego Ducha odnawiali oblicze ziemi. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen.

 

 

Wylosowany Apostoł
Czwartek, 7 maja, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Pamiętasz? Umiesz wymienić 12 Apostołów? No to próba:
Sz…. P….
J..
J…. S……
J…. M……
A……
M.t….
T…..
B…..m…
F….
Sz…. G……
J… T……
J….. I……..

W Wieczerniku w czasie Ostatniej Wieczerzy było ich jeszcze 12, ale nie do końca. Niestety, ten co odszedł wtedy, dokonał zdrady a potem sam rozliczył się ze swoim życiem. W dniu Zmartwychwstania i aż do Wniebowstąpienia było ich 11.

Przeczytaj: Łk 24,33; Mk 16,14; Mt 28,16

Nawet Ewangeliści opisując ten czas posługują się na określenie Apostołów słowem J…….. .

Ale Pan powołał 12 Apostołów. Nie przypadkowo taka liczba. Tyle było pokoleń Izraela, ale też była głęboka starożytna symbolika tej liczby: oznaczała pełnię, a przecież Jezus powołał ich głoszenia Ewangelii po całym świecie a nie tylko po części. Stąd decyzja:
Przeczytaj: Dz 1,15-26

A więc Apostołowie postanowili uzupełnić swoje grono. Ale czym się kierować? Zauważ jakie były kryteria do tego, kto może zostać Apostołem (wersy 21-22):
1) tow……… im przez cały cz.. , kiedy Pan przebywał z nimi od chrztu Janowego aż do Wniebowstąpienia,
2) byli ś…….. Zma………….. Jezusa

Apostołem nie mógł zostać byle kto, ale musiał znać Jezusa i być świadkiem. A więc widział, co Jezus czynił, że umarł, był przy Apostołach, kiedy Jezus się z nimi spotykał po Zmartwychwstaniu. W końcu miał opowiadać o Jezusie, nie takim książkowym, ale realnej Osobie.

Znalazło się zatem 2 takich, którzy spełniali całkowicie te kryteria. Przyszedł więc drugi eta rozeznania. Podstawą była m……. . To bardzo ważna dla nas informacja, bo uczy, byśmy i my w ważnych decyzjach w życiu modlili się o dobre rozstrzygnięcie. A więc Apostołowie modlili się o właściwy wybór i dopełnili wtedy nie głosowaniem, ale losowaniem zbudowanym na modlitwie. Kiedy omodlimy sprawę, możemy uciec się do formy bezpośredniego wskazania drogi.

No i to jedyna informacja o Macieju w Piśmie Świętym. Ale analizując jeszcze słowa z naszego dzisiejszego fragmentu odkrywamy, że towarzyszył wcześniej Apostołom, i to dość często. Przypuszcza się, że był jednym z 72 wysłanych przez Jezusa do miast, gdzie sam Jezus zamierzał przyjść. O pochodzeniu żydowskim Macieja świadczy jego imię. A po wyborze w swojej misji apostolskiej prawdopodobnie głosił Ewangelię najpierw w Judei, potem w Etiopii, a może i wśród niektórych ludów słowiańskich.

Czego możemy się uczyć od Macieja jeszcze? Do świętości nie trzeba być sławnym i mocno widocznym. Maciej pokazuje nam świętość przez towarzyszenie Jezusowi bez rozgłosu. A jednak jest wierny w przeciwności do tego, na którego miejsce wszedł w grono Apostołów.

Zapisz temat do zeszytu a następnie informacje o Macieju uzupełniając:

Święty Maciej Apostoł:
Towarzyszył Je…… i Ap……m w czasie Jezusowej misji na ziemi.
Spotkał Jezusa Z…t….wst….. .
Został dołączony do grona Ap……. w miejsce J…… .
Prawdopodobnie głosił Ewangelię w J…., E…… i wśród S…… .

Modlitwa na zakończenie:
Dzisiejsza katecheza uczy nas, jak podejść do ważnych wyborów. Już teraz mogę pomyśleć o swoim szczególnym wyborze, jakim będzie droga mojego powołania. Żeby być dobrym ojcem, dobrą żoną, a może dobrym księdzem czy dobrą siostrą zakonną.
Panie Jezu, do czego mnie wzywasz? W czym będę szczęśliwy? Choć do decyzji mam dużo czasu, ale już teraz proszę Cię, by poszedł (poszła) w moim życiu drogą najlepszą dla mnie: drogą mojego powołania.
Rozmawiaj choć kilka minut o swoim powołaniu, o marzeniach, o swoich talentach i zdolnościach.

 

Przyjaciele Jezusa
Czwartek, 30 kwietnia, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Na początek formularzyk aktywizacyny. Nie zapomnij nacisnąć „Prześlij”.

Przeczytaj: J 11,11; J 11,5
To fakt, że Jezus mógł mieć sporo przyjaciół, choć z drugiej strony to nie takie oczywiste nazwać kogoś przyjacielem. Przyjaciel to ktoś, na kogo można zawsze liczyć i wiem, że mnie nie zawiedzie. Przyjaciel jest gotów dla mnie wiele poświęcić, ale też ja dla niego. Prawdziwa przyjaźń działa w obie strony.

Przeczytany przed chwilą tekst dotknął jednej z przyjaźni, gdzie Jezus wprost nazwał kogoś przyjacielem i pokazał, że zależy mu na nim. Właściwie można powiedzieć o przyjaźni zespolonej: całym domu. Mieszkały tam 3 osoby, a Ewangelia opisuje nam 3 wizyty w tym domu. Przeczytaj o nich:

Łk 10,38-42

J 11,17-44

J 12,1-11

Zapisz w zeszycie temat katechezy: Przyjaciele Jezusa – Przyjaciel domu

Przepisz do zeszytu tekst uzupełniając:

Jezus lubił przychodzić do domu Łazarza w ……………….. . Łazarz i dwie jego ………………… chętnie udzielali Mu gościny. Marta przygotowywała w ………………………. najlepsze potrawy, a Maria ………………… Jego słów. Szczególnym zdarzeniem było, gdy pewnego dnia ………………… umarł, a Jezus go wskrzesił po ………………….. dniach. Marta i Maria były pewne, że w obecności Jezusa Łazarz by nie …………………. . Jezus przekonywał je jednak o darze większym: o …………………………….. . Potem …………………… nad umarłym Łazarzem, a potem rozkazał mu wyjść z ……………… . W czasie ostatniego pobytu w Betanii, Marta namaściła Jezusa olejkiem …………………… . Było to namaszczenie na dzień ……………… Jezusa.

Modlitwa na zakończenie:
Czy Jezus jest dla Ciebie Przyjacielem? Jeśli tak, zwróć się do Niego. Módl się do Niego własnymi słowami. Powiedz Mu to, co uważasz teraz za szczególnie ważne, cenne. Pobądź z Nim. Możesz nawet chwilę z Nim pomilczeć. A potem zaśpiewaj:

 

Apostołka Apostołów
Czwartek, 23 kwietnia, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Jak przeżyliście ostatnio Drogę Światła? Nie napiszę, czyje ręce tam zapalały świece 😉

Odkrywamy postacie biblijne i czas na kolejną osobę. Ale zanim ją poznamy to… nie miałem okazji ustosunkować się do tego, co napisaliście o Szymonie Cyrenejczyku. Był moment na rozwinięcie fantazji i niektórzy to bardzo mocno wykorzystali. Tak bardzo mi utkwiła w głowie taka jedna wypowiedź:
Szymon był zwykłym, prostym człowiekiem, ubogim rolnikiem. Chciał sobie żyć normalnie, nie wychylać się, ale był człowiekiem silnym i niesienie krzyża Chrystusowego nie robiło mu żadnego problemu. Wiedział jednak, że kiedy wróci do domu spóźniony, żona okrzyczy go. Oprócz tego czekał na niego syn będący w wielkiej gorączce. Po powrocie do domu zdarzył się cud: syn położywszy głowę na ramieniu ojca, na którym było oparte ramię krzyża, został uzdrowiony.

Skoro był czas na pofantazjowanie, to czemu by nie tak. To tak dla przykładu, żeby nie bać się kreatywności, szczególnie, gdy jest na to czas i możliwości 🙂

No to formularzyk aktywizacyjny. Nie zapomnij o „Prześlij”:

Dzięki za spostrzeżenia. Skoro napisałe(a)ś, to znaczy, że znasz najważniejsze wydarzenie wpływające na naszą wiarę. Bo gdyby Chrystus nie zmartwychwstał, na próżno by była nasza wiara.

A teraz nieco oderwania od ekranu komputera: weź Pismo Święte i przeczytaj następujące teksty:
Łk 8,1-4
Mt 27,51-61
Mt 28,1-8
J 20,11-18

No, ja nie mam wątpliwości, kto po Jezusie był szczególnym bohaterem czasu Jezusowego Zmartwychwstania. Każdy, kto spotkał Jezusa zmartwychwstałego, miał niewątpliwie mocne osobiste przeżycia. Natomiast jest jakaś taka szczególna rola naszej bohaterki w tym wydarzeniu.

Zapisz w zeszycie temat.

Dlaczego właśnie taki temat? Apostoł to jest ktoś posłany, by głosić Ewangelię. Zauważ, że w Ewangelii, gdy Apostołowie chodzili z Jezusem to byli raczej nazywani uczniami. Potem dopiero Apostołami, bo byli posłani z Ewangelią. Maria Magdalena zwiastuje Dobrą Nowinę, a więc Ewangelię: Pan zmartwychwstał!

Maria Magdalena, a właściwie to Maria z Magdali – czyli miasto, z którego pochodziła nazywało się Magdala, a z tego powstało jakby drugie imię. Jak czytaliśmy, pojawiła się przy Jezusie w czasie Jego nauczania. Odnalazła się, jak prawdziwa kobieta, jako ta, która dbała o żołądki Jezusowej „grupki”. Nic nie wskazuje, że ktoś ją o to poprosić. Prędzej można się domyślać, że doświadczając Bożej Miłości przez Jezusa w ramach wdzięczności zaczęła Mu służyć.

Zanim było zmartwychwstanie towarzyszyła Jezusowi przy Jego Śmierci i pogrzebaniu. Widać, że bardzo dbała o swego Mistrza i chciała Mu jak najlepiej usłużyć również przy śmierci. Biegła w niedzielny poranek, żeby oddać ostatnią przysługę Zmarłemu i zgodnie z rytuałem namaścić Ciało… Ale okazało się, że olejki już są niepotrzebne, bo Jezusa w grobie nie było.

To spotkanie było najbardziej niezwykłe. Krótkie, a dawało światło i moc miłości na całe życie. A kluczem był moment… jak myślisz? Kiedy Jezus wypowiedział i..ę M…o. Wszystko się wtedy zmieniło. Całe zatrwożenie odeszło. Natychmiastowa reakcja Marii: Rabbuni, czyli Nauczycielu Kochany, bardzo bliski. Z tym ładunkiem miłości ogłosiła najpiękniejszą Ewangelię swojego życia: mój Pan, mój Przyjaciel Kochany żyje. Z tym właśnie pobiegła do Apostołów stając się ich Apostołką.

Zapisz w zeszycie uzupełniając:
Maria Magdalena poznała Jezusa, gdy uwolnił ją z udręk. Odtąd towarzyszyła Jezusowi i Apostołom służąc im. Była przy Jezusie w Jego Śmierci i pogrzebaniu. Największą miłość rozpoznała w Jezusie Zmartwychwstałym i o tym opowiedziała Apostołom.

A na koniec piosenka:

Modlitwa na zakończenie:
Chwała Ojcu…

 

Droga Światła
Czwartek, 16 kwietnia, lekcja 4

Modlitwa na rozpoczęcie:
Jezu Ukrzyżowany, umarłeś, aby zapłacić za moje grzechy. Jezu Zmartwychwstały, powstałeś, aby żyć. Jezu Chwały, prowadź mnie drogą zbawienia do Domu Ojca.
Ojcze nasz…

Alleluja! Jak się macie w czasie wielkanocnym? Na początku, chciałbym Was zapewnić o najbardziej wyczekiwanej, najbardziej potrzebnej, najbardziej wprowadzającej nadzieję i pokój informacji, która ostatnimi czasy przedostawała się ukradkiem pomiędzy innymi wiadomościami. I nie chodzi o jedną z wielu wiadomości, ale o wiadomość jedyną tak ważną i tak bardzo wpływową na życie każdego z nas: Chrystus zmartwychwstał! Prawdziwie zmartwychwstał!!!

Pamiętasz, rok temu? W ramach katechezy przeżywaliśmy Drogę Światła. Nabożeństwo, które jest odbiciem Drogi Krzyżowej w prawdzie Zmartwychwstania. Zapraszam Cię, by i dziś bądź w tych dniach przeżyć taką Drogę Światła. Udało nam się nagrać takie nabożeństwo w naszym kościele w Istebnej, więc mamy bardzo konkretną pomoc. Możesz zaprosić do tej modlitwy Rodziców i rodzeństwo. Nagranie trwa 52 minuty, a więc troszkę więcej niż czas lekcji. Dlatego może warto to uczynić w czasie wybranym, np. w czasie modlitwy wieczornej.

No a że lubię jak mi coś piszecie, więc pod filmem z Drogą Światła jest formularz aktywizujący. Nie zapomnij o potwierdzeniu przyciskiem „Prześlij”.


Modlitwa na zakończenie:
Chwała Ojcu…

 

Wielki Tydzień – Wielkie Miłosierdzie
Katecheza dodatkowa na Wielki Tydzień

Modlitwa na rozpoczęcie:
Duchu Święty, bardzo Cię potrzebuję. Poprowadź mnie przez ten czas nauki. Uczyń moje serce ochoczym, chętnym, by Ciebie poznać i pokochać.
Duchu Święty, który oświecasz…

Dziękuję za aktywność na ostatniej katechezie. Na razie była tak małoliczna, ale mam nadzieję, że następnym razem pójdzie lepiej.

Czas, który jest nam dane teraz przeżywać, jest bardzo specyficzny. Dlatego dzisiaj nie będzie o kolejnym Sakramencie, ale spróbujmy przygotować się do tych największych wydarzeń, którymi zaczniemy żyć od czwartkowego wieczoru.

Zapisz temat, a pod tematem jedno zdanie o poszczególnych dniach, które za chwilę będziemy omawiać.

Wielki Tydzień nie przypadkowo ma taką nazwę. Rzeczywiście, wszystko, co nam liturgia daje w tym tygodniu, jest wielkie:

Niedziela: uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy
I nie jest tu najważniejszy osiołek ani palmy, ani że tyle ludzi Jezusa witało. Najważniejsze jest to, że to wszystko było podkreśleniem, że Jezus jest Mesjaszem i jako Mesjasz wjeżdża do miasta, gdzie ma się dokonać najważniejsze dzieło. A to dzieło to Śmierć i Zmartwychwstanie. Oto utwór nagrany specjalnie na tegoroczną Niedzielę Palmową – zdalnie, jak nasza nauka w tych dniach:

Wielki Poniedziałek to dzień uczty w Betanii (J 12,1-11)
Dlaczego to wydarzenie jest teraz tak ważne? Bo wtedy Jezus został namaszczony na pogrzeb. Jak się wczytamy w opis pogrzebu Jezusa to nie zdążono namaścić ciała (zgodnie z rytuałem żydowskim), bo za chwilę zaczynał się szabat, a więc dzień odpoczynku. A po szabacie, w niedzielę, niewiasty biegły do grobu, żeby dokonać zaległego namaszczenia… i już nie zdążyły.

Wielki Wtorek to zapowiedź zdrad wobec Jezusa: Judasza i Piotra (J 13,21-33.36-38). Napięcie rośnie, walka wewnętrzna ludzi, którzy są blisko Jezusa, jest na ostrzu.

Wielka Środa to zdrada Judasza i przygotowanie Paschy (Mt 26,14-25)
Uczniowie przygotowują się, bo ta Ostatnia Wieczerza będzie szczególna. No i pojawia się pytanie, czy ja się już przygotowałem na Paschę.

Wielki Czwartek: Wieczerza Paschalna (J 13,1-15) a czasie tej Wieczerzy niesamowity czyn Jezusa: obmycie nóg.

Potem wieczorem pełna bólu modlitwa w Ogrojcu:

Wielki Piątek to czas Męki i Śmierci Jezusa

Wielka Sobota jest wypełniona ciszą grobu. I oczekiwaniem na to, co ma się wydarzyć w niezwykłą noc paschalną.

Tak troszkę muzycznie nam się zrobiło na tej katechezie. Zapraszam Cię teraz do aktywności: wypełnij poniższy formularz i nie zapomnij potwierdzić przyciskiem „Prześlij”:

Modlitwa na zakończenie:
Któryś za nas cierpiał rany…

 

Katecheza: Nieść krzyż za Jezusem
Czwartek, 2 kwietnia, lekcja 4

Rozpocznij modlitwą:
W Imię Ojca…
Poprowadź mnie, Duchu Święty, by ten czas był dla mnie owocny. Daj mi poznać bardziej Jezusa, daj mi przeżyć spotkanie z moim Zbawicielem. Daj mi nade wszystko modniej uwierzyć.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…

A to się nadziało, ktoś nam się tutaj nagrał… A to mu się bardzo rzadko zdarza…

Kim był Szymon z Cyreny?
Przeczytaj: Mk 15,21
No, nie ma zbyt wiele informacji. Są jeszcze 2 wersety, po 1 w Ewangeliach św. Mateusza i św. Łukasza, ale tam mamy dokładnie te same informacje.

Dopowiedz:
Szymon pochodził z miasta …… .
Był ojcem ………. i …… . A więc miał też …. , matkę owych synów, ale jej imienia nie znamy.
Wracał właśnie z …. , a więc był z zawodu ………. .
Kiedy przechodził został ………… przez żołnierzy, aby nieść ….. Jezusa.

Pochodził z Cyreny. Cyrena to było greckie miasto w północnej Afryce, dzisiejsza Libia. Możemy domyślić się, że, przynajmniej w czasie Jezusowego Odkupienia, mieszkał w Jerozolimie: wracał z pola do domu. Na pewno nie dojeżdżał do domu 1400 kilometrów (jak od nas nad Morze Bałtyckie i spowrotem): samochodów ani samolotów nie było, a przemierzenie takiego dystansu dostępnymi wtedy środkami lokomocji zajęłoby kilka miesięcy.

Historycy mówią, że w pierwszym wiek co czwarty mieszkaniec Cyreny był Żydem. Wielu mieszkańców tego miasta przeniosło się do Jerozolimy. Mieli nawet własną synagogę (synagoga Cyrenejczyków). Wielu z nich stało się chrześcijanami. Tradycja mówi, że pośród nich byli Aleksander i Rufus (kim byli? Jak nie pamiętasz, to zobacz 2 akapity wyżej).

A co z Szymonem? Wróćmy jeszcze raz do tego pojedynczego wersetu z Ewangelii o tym, jak Szymon niósł krzyż Jezusa. Zapraszam Cię do aktywności i wypełnienia poniższego formularza. Nie zapomnij potwierdzić przyciskiem „Prześlij”.

A czego uczy nas ta scena o Szymonie Cyrenejczyku?
Tak, Szymon niósł krzyż. Poszukaj w Ewangelii: Mt 16,24-25
O, to jest głębszego w czynie Szymona. Nieść krzyż to n.ś.a.o.a. Jezusa!
A po co Go mamy naśladować? Żeby z.ch.w.. swoje życie. Nie, tylko to doczesne, ale żeby mieć ż.c.. wieczne! Chcesz tego?

Ale czy ja mam swój krzyż?

Wielu wierzących nosi krzyżyk na szyi. Piękny znak. Daje znak spotykającym takiego człowieka ludziom, że jest to człowiek, który ceni sobie to, co Jezus dla nas uczynił. Krzyż na szyi jest też sygnałem, że ten człowiek chce się kierować zasadami Ewangelii. Przy takim kimś można się czuć bezpieczniej, przeciwnie niż przy człowieku, który nosi złowrogie znaki.

Ale czy o to chodzi Jezusowi? A może ktoś nosi taki większy krzyż, drewniany, taki na 2 metry?

Nieść krzyż to nieść też swoje obowiązki, zobowiązania, znosić trudy. To, co przysparza nam wiele kłopotów, potrafi był powodem naszych smutków i zdołowania. Ale gdy sobie przypomnę i powiem: „zrobię to dla Ciebie, Panie” – zaczyna się inne podejście. Więcej w nas siły, chęci i nadziei, bo przecież Jezus krzyżem prowadzi nas do Śmierci, a potem dalej, do Zmartwychwstania, do zwycięstwa.

Przeczytaj jeszcze: Mt 10,28

No to jak z moimi krzyżem? Co jest teraz szczególnie dla mnie krzyżem?

Zapisz w zeszycie temat katechezy, a następnie zapisz poniższą notatkę uzupełniając:

Szymon Cyrenejczyk, choć był do tego ………… , zrobił coś niezwykłego: pomógł Jezusowi, gdy On dokonywał największy czyn miłości wobec nas. Jezus zaprasza nas, byśmy Go n………. niosąc za Nim swój krzyż. Moim krzyżem teraz jest szczególnie ……….. .

A teraz zobacz fragmenty reportażu pt. Cyrenejczycy. W samym tytule można się dopatrzeć ludzi, którzy pomagają nieść krzyż Jezusowi:

(za: DA Biała Podlaska)

Ten film był zrealizowany przed Światowym Dniem Młodzieży w Krakowie w roku 2016, stąd na końcu było zaproszenie do włączenia się w działania przygotowawcze. Ale pamiętasz? Ten krzyż był niesiony też uliczkami Istebnej. To już 5 lat minęło od tamtego wydarzenia. Był piękny marcowy dzień, a Ty byłeś chyba w pierwszej klasie. Nieśliśmy ten krzyż z ówczesnymi gimnazjalistami ze szkoły na Buczniku (tak, ten nasz szkolny budynek) do kościoła.

 

Modlitwa:
Panie Jezu, dziękuję Ci za to, że Swoim krzyżem zapłaciłeś za moje grzechy. Dzisiaj odkrywam mój krzyż i chcę nieść go za Tobą. Chcę dać się przemienić jak Szymon Cyrenejczyk. Chcę iść za Tobą, mimo, że to nieraz jest bardzo trudno. Uczę się przy Tobie wytrwałości.

Któryś za nas cierpiał rany… (3x)
I Ty, któraś współcierpiała, Matki Bolesna przyczyń się za nami.

 

Katecheza: Męka Jezusa
6a: czwartek, 19 marca, lekcja 3
6b: wtorek, 17 marca. lekcja 5
6c: piątek, 20 marca. lekcja 2

Rozpocznij modlitwą:
W Imię Ojca…
Ojcze nasz…
Zdrowaś Maryjo…
Poprowadź mnie, Duchu Święty, by ten czas był dla mnie owocny. Daj mi poznać bardziej Jezusa, daj mi przeżyć spotkanie z moim Zbawicielem. Daj mi nade wszystko modniej uwierzyć.
Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…
Jest czas Wielkiego Postu: czas pokuty i nawrócenia, ale też czas, w którym rozważamy Mękę Jezusa, bo to właśnie Jezus zapłacił za mój grzech Swoją Śmiercią na krzyżu. No właśnie, czy znasz tą historię?
To na rozgrzewkę małe ćwiczonko. Poniżej jest 14 stacji Drogi Krzyżowej. Chochlik nam je mocno pomieszał. Potrafisz je uporządkować?

Jezus do grobu złożony
Jezus do krzyża przybity
Jezus na śmierć skazany
Drugi upadek pod krzyżem
Jezus bierze krzyż na swoje ramiona
Jezus spotyka płaczące niewiasty
Pan Jezus spotyka swoją Matkę
Pierwszy upadek pod krzyżem
Szymon z Cyreny pomaga dźwigać krzyż Jezusowi
Jezus umiera na krzyżu
Jezus z krzyża zdjęty
Jezus z szat obnażony
Trzeci upadek pod ciężarem krzyża
Weronika ociera twarz Jezusowi

Jeśli sobie z tym poradziłeś, to teraz trudniejsze ćwiczonko. Możesz posłużyć się Pismem Świętym odnajdując Ewangelię. W poniższej rozsypce jest więcej wydarzeń, wszystkie związane z Męką Jezusa. Potrafisz je uporządkować?

Uczta w Betanii
Ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa
Wjazd do Jerozolimy
Biczowanie i cierniem ukoronowanie
Obmycie nóg
Pocałunek Judasza
Pojmanie Jezusa
Droga Krzyżowa i Śmierć Jezusa
Judasz udał się do arcykapłanów, by zdradzić Jezusa
Modlitwa w Ogrójcu
Sąd Annasza i Kajfasza
Uczniowie posłani, by przygotować Paschę
Wyrok Piłata
Zaparcie się Piotra


(Magdalena Suszek-Bąk, Malowane piaskiem, Allegri – Miserere mei, Deus)

Modlitwa:
Panie Jezu, dziękuję Ci za Twoją miłość. Dziękuję za Twój trud, za Twoje cierpienie i śmierć na krzyżu. Dziękuję, że umarłeś za moje grzechy. Przepraszam za to, że obrażam Cię moimi grzechami. Przebacz mi i zmiłuj się. Naucz mnie zamieniać sytuacje pokus na uczynki miłosierdzia. Prowadź mnie Jezu. Prowadź mnie przez krzyż do zmartwychwstania. Amen.

Któryś za nas cierpiał rany… (3x)
I Ty, któraś współcierpiała, Matki Bolesna przyczyń się za nami.

Zachęcam Cię do częstej modlitwy. Rozplanuj sobie dobrze czas. Jak go dobrze rozplanujesz, znajdzie się czas na modlitwę, naukę, rozmowę z Rodzicami i rodzeństwem, pomoc w pracach domowych, odpoczynek i odpowiednią dawkę rozrywki. Wtedy ten trudny czas będzie przez Ciebie bardzo dobrze wykorzystany.

 

Katecheza: Pasja
6a: wtorek, 24 marca, lekcja 3
6b: poniedziałek, 23 marca. lekcja 3
6c: czwartek, 26 marca. lekcja 2

Uwaga, tą katechezę możesz zrealizować, jeśli wziąłeś udział w poprzedniej (tej powyżej). Jeśli tego nie uczyniłeś. najpierw zrealizuj tą powyższą katechezę.

Rozpocznij modlitwą:
W Imię Ojca…
Ojcze nasz…
Zdrowaś Maryjo…
Poprowadź mnie, Duchu Święty. Wlej światło w mój umysł, napełnij modlitwą moje serce, daj nadzieję i wiarę, bym dostrzegał Boże działanie i Boże pragnienia wobec mnie. Prowadź mnie, Duchu Święty. Amen.

Jak poszło ćwiczonko z poprzedniej katechezy? Sprawdzamy wyniki:

Droga Krzyżowa:
1. Jezus na śmierć skazany
2. Jezus bierze krzyż na swoje ramiona
3. Pierwszy upadek pod krzyżem
4. Pan Jezus spotyka swoją Matkę (łatwo skojarzyć z IV Przykazaniem Bożym)
5. Szymon z Cyreny pomaga dźwigać krzyż Jezusowi
6. Weronika ociera twarz Jezusowi
7. Drugi upadek pod krzyżem
8. Jezus spotyka płaczące niewiasty
9. Trzeci upadek pod ciężarem krzyża
10. Jezus z szat obnażony
11. Jezus do krzyża przybity
12. Jezus umiera na krzyżu
13. Jezus z krzyża zdjęty
14. Jezus do grobu złożony

Przebieg Męki Jezusa:
Jak okazuje się, Ewangeliście nie zawsze podają wydarzenia w dokładnie tej samej kolejności. Nie o wszystkich etapach tego wydarzenia piszą. Ostatecznie kolejność jest taka (w nawiasach kolejność według niektórych Ewangelistów – możesz porównać sobie odnajdując fragmenty według umieszczonych obok sigli):
1 (2). Wjazd do Jerozolimy (Mt 21,1-11; Mk 11,1-11; Łk 19,29-40; J 12,12-19)
2 (1). Uczta w Betanii (Mt 26,6-13; Mk 14,3-9; J 12,1-11)
3. Judasz udał się do arcykapłanów, by zdradzić Jezusa (Mt 26,14-16; Mk 14,10-11; Łk 22,1-6)
4. Uczniowie posłani, by przygotować Paschę (Mt 26,17-19; Mk 14,12-16; Łk 22,7-13)
5 (6). Obmycie nóg (J 13,1-11)
6 (5). Ustanowienie Eucharystii i kapłaństwa (Mt 26,26-30; Mk 14,22-25; Łk 22,14-20)
7. Modlitwa w Ogrójcu (Mt 26,36-46; Mk 14,32-42; Łk 22,39-46; J 18,1)
8. Pocałunek Judasza (Mt 26,47-50; Mk 14,43-45; Łk 22,47-51)
9. Pojmanie Jezusa (Mt 26,50-56; Mk 14,46-52; Łk 22,52-54; J 18,2-11)
10 (11). Sąd Annasza i Kajfasza (Mt 26,57-68; Mk 14,53-65; Łk 22,66-71; J 18,1214)
11 (10). Zaparcie się Piotra (Mt 26,69-75; Mk 14,66-72; Łk 22,54-62; J 18,15-27)
12. Biczowanie i cierniem ukoronowanie (Mt 27,26-31; Mk 15,15-20; Łk 22,22-23; J 19,1-7)
13. Wyrok Piłata (Łk 22,24-25; J 19,13-16)
14. Droga Krzyżowa i Śmierć Jezusa (Mt 27,32-50; Mk 15,23-37; Łk 23,26-46; J 19,16-37)

Jak Ci poszło? Proszę napisz mi w tym formularzu. Na następnej katechezie podsumujemy naszą pracę.

A teraz zapraszam Cię do modlitwy. Na początek przeczytaj sobie z Ewangelii: J 19,1-12. Co jest dla Ciebie najbardziej przejmującego? Może nieraz przeżywasz podobną walkę w swoim sercu o to, czy mam osiągnąć zły cel czy uszanować Jezusa. Za co chciałbyś Jezusa przeprosić? O co chciałbyś poprosić?
Któryś za nas cierpiał rany…

 

Katecheza: Męka Jezusa na Mszy Świętej
6a: czwartek, 26 marca, lekcja 4
6b: wtorek, 24 marca, lekcja 5
6c: piątek, 27 marca, lekcja 2

Modlitwa:
Ojcze nasz… Zdrowaś Maryjo…
Duchu Święty, potrzebuję Cię. Nie pozwól, żebym ten czas zmarnował, ale żebym lepiej poznał Jezusa. Pomóż mi, Duchu Święty, odkryć, jak wielka jest Jego Miłość, że został z nami w Eucharystii. Daj mi zapragnąć tej miłości. Daj mi zapragnąć spotkania w Mszy Świętej. Amen.

To jest Ciało Moje za was wydane… To jest Moja Krew za was przelana… – Słowa Przeistoczenia przypominają mi, że uczestnicząc we Mszy Świętej uczestniczę w Męce i Śmierci Jezusa. Moje uczestnictwo (czy teraz tęsknota) to miłość, którą wyrażam mojego Najdroższemu Zbawicielowi.

Zapraszam się z aktywności multimedialnej:

 

 

 

 

 

 

 

(Jeśli aplikacja się nie pojawiła wejdź tu.

Modlitwa:
O co dziś chciałbyś poprosić? A może o odkrycie bliskiej Obecności Jezusa we Mszy Świętej? O tęsknotę i wypełnienie jej? A może, żeby tego Żywego Pokarmu nam nie brakowało?
Któryś za nas cierpiał rany…

 

W razie potrzeby tutaj znajduje się formularz do nawiązania kontaktu z księdzem.