Szczęść Boże!
Bardzo potrzeba, byśmy dobrze wykorzystali czas, w którym teraz pozostajemy w domu. Ważne, byśmy nie zaniedbali nauki, bardzo ważne, byśmy rozwijali wiarę. Zapraszam Cię na katechezę.
Dużo czasu teraz spędzasz w domu. Proszę, nie spędzaj go zbyt dużo na komputerze czy telefonie. Komputer wykorzystaj na naukę. Znajdź czas na rozmowę z Rodzicami i rodzeństwem, na pomoc w pracach domowych.
Proszę Cię przede wszystkim, poświęć więcej czasu na modlitwę. Pan Bóg szczególnie ceni Sobie modlitwę dzieci i taka modlitwa ma wielką siłę. Módl się za siebie, za swoją rodzinę, za naszą ojczyznę i cały świat. Módl się o uwolnienie z wirusa. Módl się za ludzi, którzy odeszli od Boga o powrót do Niego. Za każdą chwilę modlitwy już wielkie dzięki 🙂
Klasa 5a; poniedziałek 23.03.2020r; lekcja 3
Modlitwa: Któryś za nas cierpiał rany…………………
- Przypomnij sobie kim był Szymon?
- Skąd pochodził?
- Czyim był ojcem?
- Skąd wracał?
- Co zrobił dla Jezusa?
- Co otrzymał?
Zadanie: Ułóż rozważanie do V stacji drogi krzyżowej (proszę nie kopiuj z Internetu , nie przepisuj gotowych rozważań. To ma być Twoje rozważanie minimum 5 zdań, może być więcejJ)Gotowe zadanie prześlij na mój adres mailowy basiamo26@wp.pl do 30 marca 2020r.
Modlitwa: pomódl się 1 dziesiątkę różańca Tajemnica bolesna- Niesienie krzyża, za wszystkie osoby, które potrzebują pomocy.
Klasa 5b; wtorek 24.03.2020r; lekcja 3
Temat: Szymon z Cyreny- przypadkowy przechodzień
Modlitwa: Któryś za nas cierpiał rany……..
Dziś poznajemy kolejną postać biblijną, która jest Szymon z Cyreny.
O wydarzeniu związanym z Szymonem wspominają trzej Ewangeliści. Przeczytaj wszystkie trzy fragmenty, aby dowiedzieć się jak najwięcej o tej osobie.
„Wychodząc spotkali pewnego człowieka z Cyreny, imieniem Szymon. Tego przymusili, żeby niósł krzyż Jego” (Mt 27, 32)
„I przymusili niejakiego Szymona z Cyreny, ojca Aleksandra i Rufusa, który wracając z pola właśnie przechodził, żeby niósł krzyż Jego”. (Mk 15, 21)
„Gdy Go wyprowadzili, zatrzymali niejakiego Szymona z Cyreny, który wracał z pola, i włożyli na niego krzyż, aby go niósł za Jezusem”. (Łk 23, 26)
Zadanie: Na podstawie tych tekstów wypisz czego dowiadujemy się o Szymonie z Ewangelii. Pomogą Ci w tym pytania:
- Skąd pochodził Szymon?
- Czyim był ojcem?
- Skąd wracał?
- Do czego został zmuszony?
- Co zrobił dla Jezusa?
SZYMON
ZADANIE: Odpowiedzi na te pytania wypisz wokół imienia Szymon(pomogą Ci w tym strzałki) i wpisz to do zeszytu pod tematem.
Obejrzyj krótki film o Szymonie ( czytaj uważnie tekst wyświetlany)
Szymon z przymusowego pomocnika stał się pomocnikiem, który pomagał z potrzeby serca. My stajemy się podobni do Szymona, gdy troszczymy się o drugiego człowieka, pomagamy, choć nie zawsze mamy na to ochotę. Pomagając ludziom zbliżamy się do Jezusa.
Pomoc Szymona rozważamy podczas nabożeństwa drogi krzyżowej. Przy piątej stacji drogi krzyżowej uczymy się dostrzegać ludzi będących w potrzebie.
Pan Jezus, umierając na krzyżu, pokazał nam jak bardzo nas kocha i to właśnie „miłość Chrystusa przynagla nas”, abyśmy i my w każdej chwili nieśli pomoc drugiemu człowiekowi.
Przeczytaj opowiadanie
„O zziębniętej dziewczynce”
Pobożny mąż spotkał w zimie małą dziewczynkę. Stała na brzegu drogi, trzęsła się z zimna, bo miała na sobie tylko cienką sukienkę. Widać było też, że już od paru dni nie jadła. Dziecinne oczy patrzyły jakoś matowo, bez nadziei.
Pobożny mąż przeżył bardzo to niespodziewane spotkanie. Zdenerwował się nędza dziecięcą i zaczął Bogu wymyślać, ze dopuścił do tego, że nic nie robi by ulżyć temu dziecku. Pan Bóg milczał cały dzień, a w nocy nieoczekiwanie odpowiedział:
– Owszem zrobiłem cos w tym kierunku; wysłałem tam ciebie!!!
Bóg nas stawia na drodze potrzebujących. Chce się nami posłużyć, aby im ulżyć, tylko my nie zawsze to zauważamy.
Szymon , choć przymuszony, pomógł i otrzymał dar wiary. Pomagając my też go otrzymamy.
ZADANIE: Napisz rozważanie do 5 stacji drogi krzyżowej. Minimum 5 zdań, nie przepisuj z Internetu czy książeczki to ma być Twoje rozważanie. Proszę prześlij to zadanie na mojego maila basiamo26@wp.pl do 1 kwietnia.
MODLITWA: Panie Jezu, obdarz mnie łaską, abym zawsze zauważył potrzebującego, abym chętnie pomógł mu „dźwigać jego krzyż”. Chcę kroczyć Twoją drogą, pragnę swoja pomocą komuś ulżyć…Wiem, że w każdym człowieku jesteś obecny. Amen
Klasa 5a; wtorek 24.03.2020r; lekcja 6
Klasa 5b; 27.03.2020r; lekcja 5
Temat : Wizerunek Mistrza- św. Weronika
„Zwykły Bohater” to akcja zapoczątkowana w 2011 r., dzięki której Polacy poznali ludzi, którzy spontanicznie pomagają innym. Osoby, które za chwilę poznamy, zostały zgłoszone przez tych, którym udzieliły pomocy.
PRZECZYTAJ HISTORIE POSZCZEGÓLNYCH OSÓB:
Paweł. Jedynym ratunkiem dla chorej na rzadką i nieuleczalną chorobę płuc przyjaciółki żony Pawła był przeszczep płuc. Pan Paweł zorganizował akcję „Pomoc dla Renaty” i pomógł w zbiórce pieniędzy, ale na tym nie poprzestał. Udało mu się również nieodpłatnie wydrukować plakaty i założyć stronę internetową informującą o akcji. Dzięki niemu możliwy był też transport specjalistyczną karetką z tlenem do kliniki w Austrii, a także pomoc chorej kobiecie po przeszczepie.
Grzegorz. Gdy dowiedział się, że dzieci jego kolegi cierpią na porażenie mózgowe i wymagają rehabilitacji, postanowił w ramach pracy magisterskiej skonstruować robota, który pomoże im chodzić. Aby dokończyć konstrukcję robota, wziął kredyt z banku, a następnie podarował chłopcom urządzenie za darmo. Pomimo sporego zainteresowania tym dokonaniem, Grzegorz nie otrzymał żadnej pomocy finansowej i wciąż spłaca kredyt. Rozpoczął też konstrukcję kolejnego robota, który ma jeszcze bardziej pomóc chorym chłopcom. Dzięki jego inicjatywie i pracy dzieci osiągają wyraźne rezultaty w rehabilitacji.
Marcin. W małej miejscowości, jaką jest Żabi Róg, Pan Marcin postanowił zrobić jak najwięcej dla miejscowych dzieci. Chciał pomagać im w rozwijaniu pasji i sprawić, by uwierzyły w swoje możliwości. Zaangażował się więc w rozpropagowanie dyscypliny unihokeja. Aby jak najwięcej dzieci ze środowiska mogło trenować, Marcin zaciągnął kredyt na zakup busa. Po zajęciach szkolnych 291 dowoził nim na treningi dzieci, których rodzin nie było na to stać. Rok temu dzięki swojemu uporowi zebrał finanse, które pozwoliły na wyjazd dziewcząt na Szkolne Mistrzostwa Świata, podczas których zdobyły złoty medal.
Agnieszka. Mężczyzna, nie będąc w stanie zapanować nad samochodem, zatrzymał się obok przystanku. Pomimo ewidentnie złego stanu zdrowia mężczyzny, nikt oprócz Agnieszki nie zdecydował się na udzielenie mu pomocy. Kobieta natychmiast wezwała pogotowie, a potem zabezpieczyła dokumenty i samochód mężczyzny. Jak się później okazało, mężczyzna miał napadowe migotanie przedsionków. Przeżył dzięki szybkiej reakcji Agnieszki.
Paweł. Gdy na jeziorze Dargin gwałtowna nawałnica przewróciła jacht, Pan Paweł wypatrzył przez lornetkę trzymających się rozpaczliwie kadłuba, miotanych falami ludzi. Nie zawahał się ani chwili. Mimo szalejącej burzy i wysokich fal, wypłynął motorówką, by ratować rozbitków. Wciągając ich do łodzi, dowiedział się, że pod pokładem przewróconego jachtu są jeszcze dwie kobiety, które same nie mogą się stamtąd wydostać. Wrócił więc na brzeg, zebrał sprzęt do nurkowania i ponownie popłynął do jachtu. Przez plątaninę lin i żagli dotarł do Kasi i Danusi – podał im aparat tlenowy, a następnie pomógł obu dziewczynom wypłynąć na powierzchnię.
- Co łączy wszystkie te osoby?
- W jaki sposób pomagały?
Wszyscy zareagowali na potrzeby różnych osób, znanych i nieznanych im. Udzielili pomocy, nie oglądając się na innych i nie oczekując przy tym rozgłosu ani nagrody. Poznaliśmy ich, dzięki wdzięczności osób, którym pośpieszyli z pomocą. Dziś spotkamy się z cichą bohaterką, która pomogła Jezusowi w bardzo trudnym dla Niego czasie.
Zapisz w zeszycie temat katechezy:
TEMAT: „Wizerunek Mistrza – św. Weronika”.
Każdy z nas ma taką chustę Weroniki. Są nią zdolności, którymi zostaliśmy obdarzeni przez Boga. Może niektórym z nas się wydaje, że nie otrzymał żadnych, bo nie potrafi pięknie malować, śpiewać, w sporcie też mu nie idzie, ale każdy otrzymał czas oraz wolność działania. To jest właśnie nasza chusta, którą możemy służyć innym ludziom. Ważne, by nie nosić jej w kieszeni poskładanej, ale bezużytecznej. Tak robimy, gdy podejmując jakieś działanie, zastanawiamy się, co z tego będziemy mieli i rezygnujemy z działania, gdy nie jesteśmy pewni, czy się opłaci. Tylko wtedy, gdy bezinteresownie pomożemy innym, w naszych sercach, jak na chuście Weroniki, pojawi się prawdziwe oblicze Zbawiciela. Będzie nim szczęście i radość z powodu uczynionego dobra, szczęście osób, którym udzieliliśmy pomocy. Dla osób patrzących z boku, może niechętnie i wrogo nastawionych, będzie to przykład realizowania miłości bliźniego.
ZAPIS DO ZESZYTU
Weronika uczy nas, że należy pomagać delikatnie, odważnie i bezinteresownie. Za każdy gest bezinteresownej dobroci Pan Jezus obdarza swoim obliczem w naszych sercach.
MODLITWA: Dzisiejszą modlitwą niech będzie tekst pieśni pt. „O Przenajświętsze Oblicze Jezusa”
Wtorek 31. 03. 2020 r.
Klasa 5 a i 5 b; lekcja 4
Szczęść Boże
Wejdź na poniższy link i zakręć kołem fortuny. Pomódl się w intencji jaką wskaże koło.
Na początku dzisiejszego tematu spróbuj przypomnieć sobie wiadomości na temat Wielkiego Postu (kliknij w poniższy link, gdzie wyświetli się koło fortuny. Życzę powodzenia:-))
https://learningapps.org/view1935855
Temat: Tomasz- lekcja wiary
Śmierć największą tajemnicą
Przeczytaj opowiadanie:
Dawno temu w Chinach pewien cesarz chciał wiedzieć, co go czeka po śmierci.
Zwołał do pałacu wszystkich mędrców i rozkazał im pytać w całym narodzie, czy ktoś z własnego doświadczenia może opowiedzieć o życiu po śmierci. Uważał, że w tak licznym narodzie musi być ktoś, kto wrócił z tamtej strony świata. Cesarz uprzedził, że ten, kto przyjdzie bez odpowiedzi, zginie i wtedy będzie mógł się przekonać, jak wygląda życie po śmierci. Przerażeni mędrcy wyruszyli w drogę. Rok później zebrali się przed cesarzem. Przynieśli rezultat swoich poszukiwań i przemyśleń, przecież żaden z nich nie chciał umrzeć! Jednemu pewien wieśniak zdradził, że podobno człowiek po śmierci przechodzi do wspaniałego, nadziemskiego świata, w którym nie ma ani kłótni, ani zawiści i panuje wieczny pokój. Inni twierdzili, że każdy po śmierci jest radośnie witany przez wszystkich krewnych i przyjaciół tak, jak w ziemskim życiu. Było jeszcze wiele innych zdań. Między mędrcami rozgorzała kłótnia, kto ma rację. Stary cesarz miał dość sprzeczek i rozkazał wrzucić
wszystkich do lochów. Wtedy pewien siwowłosy mężczyzna poprosił o głos.
„Panie – rzekł starzec – jestem starym człowiekiem i nie boję się śmierci. Jest
mi wszystko jedno, czy każesz mnie ściąć, jeśli powiem ci prawdę. Wszystko, co do tej pory usłyszałeś, opowiadano, by uratować swoje życie, ponieważ żaden człowiek na ziemi nie będzie nigdy wiedział, co jest po śmierci. A ten, kto o tym opowiada, kłamie. Posłuchaj przypowieści:
„Na dnie pewnego stawu żyły wstrętne, złe larwy. Kiedy nadchodził czas,
każda larwa wychodziła z wody, aby nigdy więcej nie powrócić. Obiecywała
wprawdzie pozostałym, że opowie im, co stało się z nią po opuszczeniu stawu,
ponieważ żaby rozpowiadały, że każda larwa przeobraża się w przepiękną ważkę z kolorowymi skrzydełkami. Ale żadna ważka nie była w stanie wrócić na dno stawu, aby opowiedzieć o nowym życiu. Dlatego też larwy ważek wiedzą tak samo mało jak ludzie, co dzieje się po przejściu do drugiego świata, ponieważ śmierć jest największą tajemnicą życia”. Cesarz rozmyślał nad przypowieścią. A ponieważ był mądrym władcą, nie kazał ściąć starca, lecz pochwalił go i zrobił swoim doradcą.
Odpowiedz na pytania:
– Jaką prawdę o śmierci przekazał starzec cesarzowi?
– Co to jest śmierć?
– Jakie uczucia towarzyszą nam, kiedy mówimy, myślimy o własnej śmierci?
– Jakie uczucia wzbudza w nas śmierć bliskiej osoby?
Dzisiaj spotkamy Tomasza, który doświadczył śmierci Jezusa. Nie zdążył się jeszcze otrząsnąć ze smutku, a tu pozostali apostołowie mówią mu, że widzieli Jezusa żywego.
Znajdź w Piśmie Świętym dany fragment J 20,24-29 (Jeżeli nie masz masz Pisma Świętego to dany fragment znajduje się poniżej)
„Tomasz, jeden z Dwunastu, zwany Didymos, nie był razem z nimi, kiedy
przyszedł Jezus. Inni więc uczniowie mówili do niego: «Widzieliśmy Pana!»
Ale on rzekł do nich: «Jeżeli na rękach Jego nie zobaczę śladu gwoździ i nie
włożę palca mego w miejsce gwoździ, i ręki mojej nie włożę w bok Jego, nie
uwierzę». A po ośmiu dniach, kiedy uczniowie Jego byli znowu wewnątrz
[domu] i Tomasz z nimi, Jezus przyszedł, choć drzwi były zamknięte, stanął
pośrodku i rzekł: «Pokój wam!» Następnie rzekł do Tomasza: «Podnieś tutaj
swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż w mój bok, i nie bądź
niedowiarkiem, lecz wierzącym!» Tomasz w odpowiedzi rzekł do Niego:
«Pan mój i Bóg mój!» Powiedział mu Jezus: «Uwierzyłeś dlatego, że Mnie
ujrzałeś? Błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli»”.
Odpowiedz na pytania:
– Jaką wiadomość przekazali Apostołowie Tomaszowi?
– Jak Tomasz zareagował na słowa towarzyszy?
– Co przekonało Tomasza, że Jezus zmartwychwstał?
Tomasz z pewnością miał wiele argumentów za tym, że apostołowie się mylą.
Potrzebował dotknąć Jezusa, a więc sprawdzić własnymi zmysłami, że On żyje.
Dopiero gdy zobaczył Jezusa, uwierzył w zmartwychwstanie swojego Mistrza.
Pod tematem przepisz argumenty, które mieszczą się poniżej:
Argumenty apostołów zmartwychwstaniem Chrystusa:
– widzieliśmy Jezusa zmartwychwstałego
na własne oczy, rozmawialiśmy z Nim; mówił do nas, był z nami,
– gdy był na ziemi, mówił, że jest Synem Bożym, a Bóg ma władzę nad śmiercią,
– przez ukrzyżowaniem czynił cuda, uzdrawiał, a nawet przywracał do życia, to znaczy, że ma moc powstać z martwych,
– gdy chodził z nami, wspominał, że umrze i że zmartwychwstanie, i tak napisane jest u proroków, naprawdę jest Mesjaszem…
Argumenty Tomasza o śmierci Jezusa:
– widziałem, że Jezus umarł,
– wiem, gdzie jest Jego grób,
– od ukrzyżowania nie widziałem Go i nie rozmawiałem z Nim,
– nie zdarzyło się jeszcze, by ktoś wrócił do życia po śmierci; może to był duch?
– ze smutku macie halucynacje,
– zanim wam uwierzę, muszę Go zobaczyć albo dotknąć…
„Pan mój i Bóg mój! Uwierzyłeś dlatego, że Mnie ujrzałeś? Błogosławieni,
którzy nie widzieli, a uwierzyli”.
Dzięki wierze możemy spotkać Jezusa zmartwychwstałego. Jest ona „zmysłem” naszej duszy. Dzięki niej możemy „dotknąć”, „usłyszeć”, „zobaczyć”.
Przez wiarę przyjmujemy, że Jezus pokonał śmierć i powrócił ze śmierci do
życia. Wierzymy, że zmartwychwstanie Jezusa jest zapowiedzią naszego zmartwychwstania.
Modlitwa: Posłuchaj piosenki niech jej tekst pomoże Ci w umocnieniu Twojej wiary
Klasa 5a, 5b; wtorek 07.04.2020r.; lekcja 4
Szczęść Boże.
MODLITWA: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły……………………..
Na początku dzisiejszej katechezy spróbuj rozwiązać krótki teścik przypominający stacje drogi krzyżowej oraz wiadomości na temat Wielkiego Postu. Kliknij poniższy linki przejdź przez wszystkie pulsujące elementy:
https://view.genial.ly/5e70c17ae574870f4845e7f7/interactive-image-droga-krzyzowa
Mam nadzieję, że bez problemu udało Ci się odpowiedzieć na pytania zawarte w teście:-)
Zapisz temat dzisiejszej katechezy:
TEMAT: Jan Apostoł- wierny przyjaciel
Zanim przejdziemy do poznania bohatera dzisiejszej katechezy, obejrzyj krótki film o przyjaźni:-)
Spróbujemy teraz zapisać określenia, które charakteryzują przyjaciela:
PRZYJACIEL:
- Przebacza
- można na niego liczyć
- szanuje mnie
- spędza ze mną czas
- rozmawia ze mną
- pomaga w potrzebie
- dotrzymuje tajemnic
- pociesza
- mogę mu zaufać
Możesz dopisać jeszcze inne swoje określenia:-)
Każdy z nas może być przyjacielem. Przyjacielem, na którego zawsze możemy
liczyć, jest Jezus. On pomaga, pociesza, rozumie, możemy Mu zaufać, słucha
nas i daje dobre rady. Możemy być Jego przyjaciółmi, gdy odpowiemy na wezwanie Jezusa. Teraz zaśpiewaj piosenkę, opowiadającą o przyjaźni z Nim.
Jednym z przyjaciół Jezusa był święty Jan Apostoł, którego dzisiaj spotkamy. W Ewangelii znajdujemy stwierdzenie, że Jan był uczniem, którego Jezus szczególnie miłował. Za chwilę przyjrzymy się, jakich wydarzeń Jan był świadkiem.
Do przeczytania masz kilka fragmentów z Pisma Świętego:
„(…) Jezus wziął z sobą Piotra, Jakuba i brata jego, Jana, i zaprowadził
ich na górę wysoką, osobno. Tam przemienił się wobec nich: twarz Jego
zajaśniała jak słońce, odzienie zaś stało się białe jak światło. A oto ukazali
się im Mojżesz i Eliasz, rozmawiający z Nim. (Ewangelia św. Mateusza)
„A kiedy przyszli do posiadłości zwanej Getsemani, rzekł Jezus do swoich
uczniów: «Usiądźcie tutaj, Ja tymczasem się pomodlę». Wziął z sobą Piotra,
Jakuba i Jana i począł drżeć oraz odczuwać trwogę. I rzekł do nich: «Smutna
jest moja dusza aż do śmierci; zostańcie tu i czuwajcie!» I odszedłszy nieco
do przodu, padł na ziemię i modlił się, żeby – jeśli to możliwe – ominęła
Go ta godzina. I mówił: «Abba, Ojcze, dla Ciebie wszystko jest możliwe,
zabierz ten kielich ode Mnie! Lecz nie to, co Ja chcę, ale to, co Ty [niech
się stanie]!» (Ewangelia św. Marka)
„A obok krzyża Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria,
żona Kleofasa, i Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stoją-
cego obok Niej ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto
syn Twój». Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny
uczeń wziął Ją do siebie”. (Ewangelia św. Jana)
„(…) Maria Magdalena udała się do grobu [Jezusa] i zobaczyła kamień
odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra oraz do
drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: «Zabrano Pana
z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono». Wyszedł więc Piotr i ów drugi
uczeń i szli do grobu. Biegli obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził
Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił, zobaczył leżące
płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr,
idący za nim.(Ewangelia św. Jana)
PODSUMOWANIE (Pod określeniami przyjaciela, Przepisz poniższą notatkę do zeszytu)
Święty Jan był w grupie pierwszych powołanych przez Jezusa apostołów. Widział Jego przemienienie, trwogę przeżywaną w ogrodzie Getsemani, spoczywał na Jego piersi w czasie Ostatniej Wieczerzy. Jako jedyny z apostołów stał pod krzyżem i jako pierwszy stanął przy pustym grobie Jezusa. Działalność św. Jana po zmartwychwstaniu Pana Jezusa jest dla nas świadectwem jego wiernej przyjaźni.
TY TEŻ JESTEŚ UMIŁOWANYM UCZNIEM, PANA JEZUSA. OD CHRZTU ŚWIĘTEGO JEZUS ZAPRZYJAŹNIŁ SIĘ Z TOBĄ.
MODLITWA: Zakręć kołem, które pomoże Ci w czynieniu dobrych uczynków.
https://shar.es/aHr9UP
Klasa 5 a, 5 b; 21. 04. 2020r; lekcja 4
Szczęść Boże. Witam Cię serdecznie na dzisiejszej katechezie
Na początku pomódl się słowami piosenki:
Na katechezie w klasie czwartej wędrowaliśmy do sanktuarium w Łagiewnikach, z którego całemu światu, dzięki świętej siostrze Faustynie, Pan Bóg przypomniał o tej prawdzie. Dziś spotkamy się z siostrą Faustyną i poznamy bliżej jej życie i orędzie, które nam przekazała.
W zeszycie zapisz temat dzisiejszej katechezy
TEMAT: Św. Faustyna- Apostołka Bożego Miłosierdzia
Miłosierdzie -jest największym przymiotem Boga. Oznacza to, że kocha nas
ogromną miłością, gotową do największych poświęceń. Pan Bóg chce nas obdarzyć pełnią szczęścia w niebie, dlatego pragnie, abyśmy zerwali z grzechem i nie szli drogą prowadzącą do kary wiecznej. Gdy żałujemy za grzechy, przebacza nam, gdyż jest miłosierny.
Linia życia siostry Faustyny Kowalskiej:
25.08.1905r- narodziny Heleny Kowalskiej
22.02.1931r- widzenie Jezusa
5.10.1938r-śmierć siostry Faustyny Kowalskiej
30.04.2000r- kanonizacja (siostra Faustyna zostaje świętą)
Na modlitwę kończącą dzisiejszą katechezę poświęć trochę więcej czasu. Będzie to koronka do Bożego Miłosierdzia. Weź różaniec do ręki i zaproś domowników do modlitwy. Pomoże Ci w tym poniższy link:
Z Panem Bogiem.
Klasa 5 a i 5 b; wtorek 28. 04. 2020r; lekcja 4
Szczęść Boże.
Pomódl się w intencji grzeszników :Zdrowaś Maryjo….
Dziś wybierzemy się do Lourdes (czyt. Lurd), by odwiedzić Bernadettę,
która w tym miejscu spotkała się z Matką Bożą. Obejrzyj film, który przedstawia postać Bernadetty i jej spotkanie z Matka Bożą.
Maryja spotykała się z Bernadettą w grocie Massabielskiej 18 razy od 11
lutego do 16 lipca 1858 r. Podczas tych spotkań zwracała się do niej z różnymi
prośbami, przekazała obietnicę i wyjawiła swoje Imię. Oto treść Jej orędzia:
1. Czy będziesz uprzejma przychodzić tu przez piętnaście dni?
2. Idź na klęczkach do groty ucałować ziemię na znak pokuty za grzeszników!
3. Nie obiecuję ci szczęścia na tym świecie, lecz w innym.
4. Pokutujcie i módlcie się o nawrócenie grzeszników.
5. Idź do źródła, napij się z niego i umyj twarz.
6. Powiedz księżom, by wzniesiono tu kaplicę i przychodzono z procesją.
7. Jestem Niepokalane Poczęcie.
Bernadetta wypełniała prośby Maryi.
1. Ubłagała matkę, aby pozwoliła jej przychodzić do groty.
2. Poszła na kolanach do groty i ucałowała ziemię na znak pokuty.
3. Przyjmowała z pokorą przykrości ze strony otoczenia, mówiąc, że Maryja
nie obiecywała jej szczęścia w tym życiu, lecz w innym.
4. Wskazała miejsce, z którego wypłynęła woda.
5. Przekazała słowa Maryi księdzu proboszczowi.
Ludzie, którzy otaczali Bernadettę, nie byli przychylnie nastawieni, gdy
mówiła o spotkaniach z Maryją.
1. Widząc klęczącą Bernadettę, towarzyszki nazwały ją „głupią dewotką”.
2. Matka skrzyczała Bernadettę i zakazała jej chodzenia do groty.
3. Miejscowy lekarz postanowił ją zbadać, by „zdemaskować oszustwo”.
4. Ksiądz proboszcz nie uwierzył w prawdziwość objawień.
5. Była przesłuchiwana i zastraszana przez komisarza policji, który chciał
udowodnić, że Bernadetta kłamie.
6. W lokalnych czasopismach ukazały się artykuły pełne kpin.
Fakt, że Bernadetta rozmawiała z Maryją, nie uczynił jej życia łatwiejszym,
a wręcz odwrotnie. Musiała stawić czoło krytyce wielu osób, w tym nawet najbliższych.
Zapisz temat dzisiejszej katechezy: Św. Bernadetta-wybrana przez Maryję.
NOTATKA:
Bernadetta Soubirous spełniła wszystkie pragnienia Matki Bożej. Orędzie
z Lourdes jest nadal aktualne. Maryja potrzebuje ludzi, którzy będą się modlić
i pokutować za siebie i innych.
Na dzisiaj kończymy. Pozdrawiam Cię serdecznie. Z Panem Bogiem. Nie zapomnij o modlitwie na zakończenie, niech nią będzie piękna pieśń Maryjna: Pozdrawiam Ciebie Matko
Klasa 5 a i 5 b; wtorek 05. 05. 2020 r; lekcja 4
Szczęść Boże! Witam Cię serdecznie na kolejnej katechezie.
Rozpoczął się miesiąc maj, jak już wiesz z młodszych klas jest to miesiąc poświęcony Matce Bożej. Na rozpoczęcie dzisiejszej katechezy w postawie stojącej zaśpiewaj Apel Jasnogórski, pomoże Ci w tym poniższy tekst:
Zapisz w zeszycie temat dzisiejszej katechezy:
TEMAT: Maj miesiącem Matki Bożej.
Ponieważ dzisiaj będziemy mówić o litanii loretańskiej, dlatego pod tematem napisz co to jest litania (notatka poniżej):
Litania -to modlitwa złożona z różnorodnych wezwań, wymienianych po kolei. Jest to mówienie do Maryi w inny sposób. W litanii Maryję chwalimy i prosimy różnie ją nazywając.
Wejdź na poniższy link, używaj strzałek oraz sprawdź elementy interaktywne.
https://view.genial.ly/5ea1c71642b8b70da8168312/presentation-maj-miesiacem-matki-bozej
Dziękuję Ci za Twoją pracę podczas dzisiejszej katechezy. Mam nadzieję, że powyższa prezentacja Ci się podobała i dużo się dziś nauczyłeś/łaś. Na koniec mam zadanie dla Ciebie.
Poniżej podaję różne tematy z których wybierasz jeden (jeśli chcesz więcej to jak najbardziej możesz;-))wykonujesz go w zeszycie, na kartce lub komputerowo, robisz zdjęcie i przesyłasz mi to zadanie na mojego maila (przypominam go: basiamo26@wp.pl ). Termin na przesłanie zadania od 5 maja do 15 maja 2020r
- ułożyć krzyżówkę do hasła MARYJA wykorzystując tylko informacje o Matce Bożej
- ułożyć modlitwę do Matki Bożej
- ułożyć nowe wezwania do Litanii Loretańskiej (przynajmniej 5)
- napisać wiersz o Maryi
- ułożyć hasła promujące Nabożeństwo Majowe
- wykonać plakat promujący Nabożeństwa Majowe
Pozdrawiam Cię serdecznie z Panem Bogiem i czekam na Twoją twórczą pracę:-)
Klasa 5 a, 5 b; wtorek 12. 05. 2020 r; lekcja 4
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus:-)
Witam Cię serdecznie na kolejnej katechezie. Dzisiaj wspólnie poznamy bliżej osobę Jana Pawła II
Zapisz w zeszycie dzisiejszy temat:
TEMAT: Polak dla całego świata-Jan Paweł II.
18 maja mija 100 lat od narodzenia Jana Pawła II, dlatego rok 2020 jest ogłoszony rokiem Jana Pawła II. Zapraszam Cię dzisiaj do zapoznania się z życiem i powołaniem Wielkiego Świętego Człowieka.
Wejdź na poniższy link i przejdź przez wszystkie punkty. Życzę miłej i owocnej pracy:-) Jako podsumowanie dzisiejszej katechezy to proponuję dla osób chętnych:-)na dodatkową ocenę pracę plastyczną związaną z Janem Pawłem II (plakat, komiks, itp). Technika dowolna (kolaż, rysunek farbami, pastelami, kredkami, szkic, wydzieranka itd)
Klasa 5 a, 5 b; wtorek 19. 05. 2020r; lekcja 4
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Pomódl się słowami modlitwy Pańskiej „Ojcze nasz..” w intencji ludzi biednych, bezdomnych i samotnych.
Na początku spróbuj sam/a odpowiedzieć na pytanie Co to jest miłosierdzie? Kto to jest człowiek miłosierny?
Człowiek miłosierny nie tylko czyni dobro, ale przebacza także tym, którzy
go skrzywdzili. Trudno nie oddawać złem za zło, ale przebaczenie sprawia, że
nie szukamy odwetu. Miłosierdzie to miłość, która przejawia się w działaniu na
rzecz innych ludzi. Miłość ta najpełniej wyraża się w przebaczeniu.
Miłosierdzie jest największym przymiotem Boga. Bóg jest miłosierny, tzn.
kocha każdego człowieka, pragnie jego szczęścia i przebacza nawet największe grzechy.
Możemy naśladować Boga, pomagając innym ludziom i przebaczając im ich
przewinienia względem nas.
Wzorem dla nas w okazywaniu miłosierdzia jest Pan Jezus. Okazywał miłosierdzie wobec napotykanych ludzi i nauczał, w jaki sposób być miłosiernym.
Przeczytaj z Pisma Świętego na czym polega miłosierdzie według Jezusa.
Łk 10,25a.29-37:
http://www.biblijni.pl/Łk,10,30-37
Każdy człowiek ma wybór i w określonej sytuacji może różnie się zachować.
Można wybrać postawę nienawiści i czynić jak zbójcy, można być obojętnym jak kapłan i lewita, a można również wybrać miłość i dobro jak Samarytanin.
Dziś spotkamy osobę, która była dla nas przykładem współczesnego Samarytanina
– Świętą Matkę Teresę z Kalkuty.
Zapisz w zeszycie dzisiejszy temat: „Święta Teresa z Kalkuty – służyć Jezusowi przebranemu za żebraka”.
Obejrzyj poniższą prezentację o Świętej Matce Teresie i pod tematem katechezy przepisz najważniejsze wydarzenia z życia Matki Teresy. Znajdziesz je na ostatnim slajdzie.
Zakończenie: Pomódl się Litania do świętej Matki Teresy. Z Panem Bogiem
Klasa 5 a, 5 b; wtorek 26. 05. 2020r; lekcja 4
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Dzisiaj na rozpoczęcie pomódl się w intencji swojej mamy Pod Twoją obronę…, bo przypominam , że dziś jest Dzień Matki:-)
Temat dzisiejszej katechezy brzmi: Duch Święty- Przewodnik, Pocieszyciel i Obrońca.
Wejdź na poniższy link, który Cię poprowadzi przez dzisiejszy temat. Pod tematem napisz co znaczy słowo PARAKLET i wypisz 7 darów Ducha Świętego
Klasa 5 a, 5 b; wtorek 02. 06. 2020 r; lekcja 4
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Temat dzisiejszej katechezy: Pierwszy pośród Dwunastu- święty Piotr.
Temat o świętym Piotrze znajdziesz w poniższym linku. Pamiętaj aby przejść przez wszystkie aktywne okienka. Pod tematem napisz kilka zdań na temat osoby świętego Piotra. Pozdrawiam Cię serdecznie. Z Panem Bogiem.
https://view.genial.ly/5ecabbcc5cf4ce0d97dab019/presentation-sw-piotr-pierwszy-posrod-dwunastu
Klasa 5 a, 5 b; wtorek 09.06.2020 r; lekcja 4
Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus.
Modlitwa: Ojcze nasz…
Temat: Z Ewangelią do pogan- św. Paweł
Dzisiaj na katechezie poznamy św. Pawła, jego życie i podróże. Szaweł, bo takie miał najpierw imię, wyruszył do Damaszku, by uwięzić chrześcijan. Przygotował stosowne dokumenty i rozpoczął podróż. Wydarzyło się wówczas coś nieoczekiwanego.
Przeczytasz o tym w Piśmie Świętym. Poszukaj w swojej Biblii tekstu Dz 9,3-11.15-18 (Dz-Dzieje Apostolskie). Jeżeli nie masz Pisma Świętego to przeczytaj poniższy tekst.
„Gdy Szaweł zbliżał się już w swojej podróży do Damaszku, olśniła go
nagle światłość z nieba. A gdy upadł na ziemię, usłyszał głos, który mówił:
«Szawle, Szawle, dlaczego Mnie prześladujesz?» «Kto jesteś, Panie?” – powiedział.
A On: «Ja jestem Jezus, którego ty prześladujesz. Wstań i wejdź
do miasta, tam ci powiedzą, co masz czynić».
Ludzie, którzy mu towarzyszyli w drodze, oniemieli ze zdumienia, słyszeli
bowiem głos, lecz nie widzieli nikogo. Szaweł podniósł się z ziemi, a kiedy
otworzył oczy, nic nie widział. Zaprowadzili go więc do Damaszku, trzymając za ręce. Przez trzy dni nic nie jadł, ani nie pił. W Damaszku znajdował się pewien uczeń, imieniem Ananiasz. (…) Przemówił do niego Pan w widzeniu. (…) «Idź na ulicę Prostą i zapytaj w domu Judy o Szawła z Tarsu, bo właśnie się [tam] modli. Idź – odpowiedział mu Pan – bo wybrałem sobie tego człowieka jako narzędzie. On zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela. I ukażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia».
Wtedy Ananiasz poszedł. Wszedł do domu, położył na niego ręce i powiedział:
«Szawle, bracie, Pan Jezus, Ten, co ukazał ci się na drodze, którą szedłeś,
przysłał mnie, abyś przejrzał i został napełniony Duchem Świętym». Natychmiast jakby łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok, i został ochrzczony”
Szaweł nawrócił się. Spotkanie pod Damaszkiem całkowicie odmieniło jego
życie. Od tej chwili stał się nie tylko wyznawcą Jezusa – chrześcijaninem, ale
także gorliwym głosicielem Ewangelii. Nie był już Szawłem siejącym grozę, ale
Pawłem – apostołem pogan.
Obejrzyj krótką historię przedstawiającą życie św. Pawła.
Święty Paweł podczas spotkania pod Damaszkiem „zapłonął” wielką miłością
do Jezusa. Stał się tak gorliwym Jego wyznawcą, że „zapalał” innych do wiary
w zmartwychwstanie Pana Jezusa. Podobnie jak mały płomyk jednej małej
zapałki sprawił, że zapłonęło kilka świec.
Również my możemy „zapalać” swoich bliskich, kolegów i koleżanki mówiąc im o Jezusie i pokazując swoim życiem i postępowaniem, że jestem „apostołem”Jezusa.
Pod tematem zapisz notatkę z dzisiejszej katechezy:
Szaweł po nawróceniu stał się wyznawcą Jezusa i gorliwym głosicielem
Ewangelii. Nazywamy go apostołem pogan. Głosząc Ewangelię i zakładając
wspólnoty chrześcijan, św. Paweł przebył ponad 15 tysięcy kilometrów. Był
prześladowany, więziony, kamienowany, a na koniec przez dwa lata więziony
w Rzymie, gdzie poniósł śmierć męczeńską.
Twoją modlitwą niech będą słowa piosenki Wiele jest serc. Pozdrawiam Cię serdecznie. Z Panem Bogiem
Program na czas kwarantanny:
Propozycja czasu dla dzieci na Mocni w Duchu TV: poniedziałek-piątek 11.00-12.30